Veelgestelde vragen over de acceptatieprocedure

19 januari 2018 om 12:06 in Nieuws
Acceptatie private lease

Door de populariteit van private lease krijgen wij steeds meer vragen over de acceptatieprocedure voor dat je als consument het leasecontract krijgt. Deze week behandelen wij daarom de vijf meest gestelde vragen over de kredietcheck.

De eerste vraag die wij vaak krijgen is wie de beoordeling doet van jou financiële situatie.  Vrijwel alle leasemaatschappijen met wie wij werken laten dit doen door EDR Credit Services (EDR). Zodra je de bestelling bij ons doet krijg je via de betrokken leasemaatschappij een email waar je mee kan inloggen op de beveiligde omgeving van het EDR.

De volgende vraag volgt natuurlijk snel uit de eerste. Hoe wordt beoordeeld of ik geaccepteerd of afgekeurd wordt? De beoordeling komt voort uit onderstaande drie punten:

• Er wordt een berekening gemaakt aan de hand van de ingevoerde gegevens, betalingservaringen en/ of statistische gegevens.

• Een toetsing bij het BKR (Bureau Krediet Registratie).

• Een inkomens- en lastentoets met een zogenaamde ‘draagkrachtnorm‘. Die norm staat in feite gelijk aan de leennormen voor Consumptief Krediet.

Wat als ik een arbeidsovereenkomst heb voor bepaalde tijd of als uitzendkracht werk? Iedere leasemaatschappij hanteert andere acceptatiecriteria. Over het algemeen kan worden gezegd dat in het geval van een tijdelijke arbeidsovereenkomst, circa 70% als netto-inkomen wordt meegewogen in inkomstenlastenberekening.

De volgende vraag gaat over de documenten die nodig zijn voor de beoordeling. Ben je gehuwd/samenwonend of heb je een geregistreerd partnerschap? Dan onderzoekt het EDR ook de financiële positie van jouw partner. De documenten die nodig zijn:

• Een kopie van je rijbewijs (voor- en achterzijde);
• Een kopie van 2 recente salarisstroken en 2 bankafschriften van de laatste 2 maanden, waarop de salarisbetaling en de woonlasten (huur/hypotheek) zijn vermeld, als u in loondienst werkzaam bent;
• Een kopie van de meest recente jaarrekening (B.V./VOF) als u zelfstandig ondernemer bent of 3 recente bankafschriften indien u een eenmanszaak voert;
• Een kopie van een uitkerings- of pensioenspecificatie indien u een uitkering en/of pensioen ontvangt;
• Indien je een partner hebt, zijn ook alle documenten van de partner nodig.

Hoe nu verder na acceptatie? De leasemaatschappij stuurt het contract digitaal of per post. Na ondertekening kan de aflevering worden besproken!

Heb jij nog andere vragen? Neem dan contact met ons op om je te helpen.

  • acceptatie
  • bureau krediet registratie
  • creditcheck
  • edr
  • krediettoets

Gerelateerd nieuws